بلوغ

بلوغ
مرحله ای از زندگی که طی آن تکامل غدد جنسی منجر به بروز صفات ثانویه جنسی ، جهش رشدی  و ایجاد قدرت باروری در فرد می گردد که این تغییرات به واسطه هورمونهای جنسی رخ می دهند.
 
مراحل بلوغ در پسران
بلوغ پسران معمولا بین سنین 11 تا 14 سالگی می باشد.
اولین مرحله ، رشد بیضه ها ست که همراه با نازک شدن اسکروتوم (کیسه بیضه) و رشد آلت همراه می باشد.با پیشرفت مراحل بلوغ افزایش رشد موهای زهار، زیر بغل و صورت،خشن تر شدن صدا و توانایی نعوظ رخ می دهد.
جهش رشدی که همراه با افزایش اندازه بدن و توده ماهیچه ای می باشد و در مراحل بعدی بلوغ و در سنین 14 تا 16 سالگی اتفاق می افتد.
 
مراحل بلوغ در دختران
بلوغ در دختران زودتر از پسران رخ می دهد.
اولین مرحله بلوغ در دختران با جوانه زدن پستانها در سنین 10-11 سالگی شروع و با رشد موهای زهار و زیربغل ادامه می یابد.
جهش رشدی معولا نسبت به پسران زودتر رخ داده و با منارک ( اولین پریود) که در سن 11 تا 12 سالگی رخ می دهد ، کامل می گردد.
فاصله بین بلوغ و منارک اغلب 2 تا 5/2 سال است.

تغییر فعالیتها و میل جنسی در نوجوانان
نوجوان نیازمند سازگاری با تغییرات به وجود آمده در اعضای بدن و ایجاد تصویری جدید از خود در ذهن می باشند و باید هماهنگی لازم بین نقش های دوگانه فعالیت جنسی یعنی لذت بخش بودن این امر و نقش آن در تولید مثل و بقایای نسل را در ذهن ایجاد نمایند.

میل جنسی نوجوانان پسر
غریزه جنسی در طی بلوغ در نوجوانان به حداکثر خود می رسد. بسیاری از پسران از بزرگ شدن اعضای تناسلی خود در این دوران نگرانند و آن را زشت و خجالت آور می دانند.
گر چه توانایی نعوظ در زمان تولد نیز در نوزادان پسر وجود دارد اما در طی بلوغ، توانایی انزال را تجربه می کنند.
اولین انزال، اغلب در خواب و به صورت خودبخود یا در سط رویاهای شهوانی روی می دهد.
اغلب نوجوانان برای این تجربه ، آمادگی لازم را نداشته و از این امر نگران می شوند.
انزال خودبخود اغلب نگران کننده و مشکل ساز بوده و برای اغلب نوجوانان خجالت آور است مگر اینکه پیش از بلوغ ، آمادگی های لازم به آنها داده شده باشد.
توجه : نوجوانانی که راهنماییهای لازم را در این مورد از والدین خود دریافت نکرده اند ، اغلب با رو آوردن به دوستان و همسالان خود اطلاعات غلطی را در این مورد دریافت می دارند.

میل جنسی نوجوانان دختر
بر خلاف پسران ، غریزه جنسی در این دوره بر عضو تناسلی متمرکز نشده اما اغلب دختران با آغاز اولین پریود ، حساسیت بیشتری نسبت به اندام تناسلی خود پیدا می کنند.
در دوران بلوغ نیز اغلب دختران تمایل چندانی به تحریکات جنسی و دستکاری خود برای رسیدن به لذت جنسی در خود احساس نمی کنند ولی قرار گرفتن در معرض تحریکات زیاد ، می تواند پاسخهای جنسی را در آنها تقویت نماید.

در پایان بحث مسائل جنسی کودکان و نوجوانان لازم می دانیم چند نکته را خاطر نشان کنیم :
1- مادران نقش بسیار مهمی در انتقال اطلاعات جنسی به فرزندان خود دارند
2- در آموزش مسائل جنسی به کودکان باید به "حیا و حجب کودک" توجه کرد.
3- بهترین زمان برای آموزش مسائل جنسی به کودک زمانی است که خودش سوالی مطرح می کند. نگهداری حیوانات خانگی نیز فرصتی را برای آموزش این گونه مسایل به کودک فراهم می سازد
4- اولین نشانه بلوغ در پسران رشد بیضه ها و در دختران جوانه زدن پستانها ست.
5- سوالهای جنسی کودکان اغلب از حدود سنین سه تا چهار سالگی آغاز می گردد که در پاسخ ها صداقت در بیان مطلب و سادگی پاسخها مهم است.
6- خودارضایی از مشکلات شایع دوران خردسالی است و بیشتر ناشی از کنجکاوی کودک می باشد و به همین دلیل پدیده ای عادی محسوب می شود و بهترین اقدام ، مشغول کردن کودک به سایر فعالیتها و منحرف کردن حواس کودک از این رفتار است.
7- صحبت در مورد مسائل شرعی می تواند به عنوان مقدمه ای برای آموزش مسائل جنسی به نوجوانان محسوب شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد