هشدار وزارت بهداشت: موج سوم ایدز در راه است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: خطر موج سوم بیماری ایدز از طریق ارتباط جنسی کم کم خودش را نشان می‌دهد و اگر به موقع مداخله نکنیم، با افزایش ناگهانی این بیماری در کشور مواجه می‌شویم. 
به گزارش فارس، محمدمهدی گویا، افزود: موج اول بیماری ایدز در ایران از سال 66 با شناسایی بیمارانی که از طریق فرآورده‌های خونی وارداتی به این بیماری مبتلا شده بودند شروع شد، موج دوم این بیماری از حدود سال 75 و 76 با شناسایی بیمارانی که عمدتا در زندان‌ها یا خارج آن از طریق اعتیاد تزریقی و تزریق مشترک مبتلا شده بودند ادامه یافت و اکنون نیز در این موج قرار داریم.

وی ادامه داد: از یکی، دو سال پیش علایم ورود به موج سوم این بیماری به چشم می‌خورد و اگر به موقع مداخله نکنیم و آموزش همگانی در این زمینه به خصوص در بین جوانان و همسران افراد آلوده به خوبی انجام نشود از یکی، دو سال آینده وارد موج سوم بیماری ایدز می‌شویم که از طریق رابطه جنسی افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به این بیماری را باعث می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: برنامه‌ریزی برای مداخله و کنترل موج سوم بیماری ایدز در کشور از حدود یک سال پیش شروع شده و تدوین استراتژی دوم برنامه کنترل ایدز در ایران نیز به همین منظور انجام شده است که با تصویب بودجه های مورد نیاز آن از سال آینده اجرا می‌شود. گویا افزود: اساس این برنامه بر پیشگیری از بروز بیماری ایدز در بین جوانان و گروه‌هایی که احتمال رفتار پر خطر جنسی و اعتیاد ترزیقی در آنها وجود دارد استوار است و تلاش می‌شود به آنها آموخته شود که چگونه خود را در برابر این بیماری مراقبت کنند.

وی گفت: اکنون مراکز دولتی و تعداد زیادی سازمانهای غیر دولتی برای کنترل بیماری ایدز مشغول فعالیت هستند و تلاش می‌شود به مردم آموخته شود که اولا روابط خارج از حریم خانواده را کنترل کنند و در هر صورت با استفاده از کاندوم در رابطه جنسی و استفاده از سرنگ و سوزن یکبار مصرف از بروز بیماری ایدز جلوگیری کنند. 
وی ادامه داد: خوشبختانه سازمانهای دولتی و غیر دولتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اجرای برنامه دوم کنترل ایدز در ایران جدی هستند و هیچ دلیلی وجود ندارد که این برنامه به طور کامل اجرا نشود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت اضافه کرد: در صورتی که برنامه‌های کنترلی و آموزش عمومی در مورد بیماری ایدز به طور کامل اجرا نشود مانند برخی کشورها از جمله روسیه، اوکراین، برخی کشورهای آسیای میانه و برخی کشورهای آفریقایی با افزایش ناگهانی موارد جدید بیماری ایدز که عمدتا از طریق تماس جنسی به وجود می‌آیند، مواجه می‌شویم.گویا همچنین گفت: زنان به علت فیزیولوژی زنانه خود در برابر بیماری ایدز بسیار آسیب پذیرتر و حساستر از مردان هستند و امکان انتقال ویروس این بیماری در رابطه جنسی در زنان بیش از مردان است.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون 14 هزار و 90 نفر بیمار مبتلا به ویروس ایدز در ایران شناسایی شده اند و طی سه ماه گذشته 388 مورد جدید اچ آی وی مثبت در ایران شناسایی شد.
این آمار همچنین نشان می‌دهد که تاکنون 1760 نفر در ایران بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و 864 نفر وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند.

4/94 درصد مبتلایان به ویروس ایدز مرد و 6/5 درصد که 782نفر را شامل می‌شود، زن هستند، 9/64 درصد این مبتلایان بر اثر اعتیاد تزریقی، 5/7 درصد رابطه جنسی، 7/1درصد دریافت خون و فرآورده خونی آلوده، 5/0 درصد مادر به کودک به این بیماری مبتلا شده‌اند و راه ابتلای 5/25 درصد مبتلایان نامشخص است که احتمالا رابطه جنسی یا تزریق با سرنگ آلوده علت ابتلای بخش عمده‌ این گروه است. همچنین رده سنی 25 تا 35 سال بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس HIV را در خود جای داده است.

منبع: بازتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد