برتراند راسل میگوید : " وسائل پیشگیری( وسائل ضد بارداری ) تولید نسل را ارادی کرده و آنرا از صورت یک نتیجه اجتناب ناپذیر روابط بیولوژیک ( تولید قهری فرزند در اثر آمیزش ) بیرون آورده است . به دلائل متعدد اقتصادی که در قسمتهای پیش شرح دادیم ، محتملا پدر برای تربیت و اعاشه اطفال کمتر اهمیت خواهد داشت ، بنابراین دلیلی نیست که مادری برای پدری اطفال خود همان مردی را انتخاب کند که خاطرش را برای عاشقی و رفاقت میخواهد . " مادر " آینده ممکن است شانه از زیر این تعهد خالی کند بدون آنکه لطمهای بسعادت او وارد شود . برای مردان ، انتخاب مادر اطفال خود از این هم آسانتر و سادهتر خو اهد بود . کسانی که مانند من معتقدند که روابط جنسی فقط هنگامی مسئله اجتماعی و ( قابل تجدید ) محسوب میشود که طفلی به وجود آید باید مثل من این دو نتیجه را بگیرند : اولا عشق بدون بچه آزاد است ( و ثانیا ) ایجاد اطفال باید تحت مقرراتی شدیدتر از آنچه امروز هست قرار گیرد . " راسل " بعدا به حل یک مشکل اجتماعی دیگر نیز میپردازد و آن مشکل بهبود نژاد بشر است . میگوید وقتی روابط جنسی بر این اساس قرار گرفت ، اجتماع میتواند فقط به زنان و مردان معینی که از لحاظ شخصی و ارثی واجد شرایطی باشند اجازه تولید نسل بدهد ، آن زنی که پروانه تولید نسل دارد از مردانی که از لحاظ ارثی ارجح شناخته شوند برای تخم گیری و تولید نسل استفاده میکند ، در حالی که مردان دیگری که عشاق خوبی خواهند بود از حق پدری محروم خواهند بود راسل کم کم به گفتهها و پیشنهادهای خود جنبه اخلاقی نیز میدهد و به اندرز و موعظه میپردازد ، چون معتقد است یکی از ریشههای اخلاق جنسی کهن حسادت است ، مردان و زنان را به ترک حسادت توصیه میکند ، میگوید : " در طریقی که من پیشنهاد میکنم راست است که زوجین را از وفاداری نسبت به یکدیگر مبری میدارم ، اما در عوض تکلیف دشوار منکوب کردن حسادت را به عهدهشان میگذارم ، یک زندگی هشیارانه بدون تسلط بر نفس غیر ممکن است ، در این صورت بهتر است یک احساس شدید و مزاحم را چون حسادت تحت انتظام درآوریم و نگذاریم مانع نمو عمومی احساسات عاشقانه بشود ، اشتباه اخلاق قدیمی درآن نیست که کف نفس را توجیه میکند بلکه در آن است که در مورد استعمال آن اشتباه مینماید " ( مقصود راسل این است که قدما از لحاظ اخلاقی به کف نفس توصیه میکردند ، من نیز به کف نفس توصیه میکنم ، اما نظر قدما در کف نفس بر این بود که غریزه جنسی محدود گردد و نظر من به این است که جلو حسادت در امر جنسی که نامش را غیرت گذاشتهاند گرفته شود مردان آنگاه که با عشقبازیهای همسران خودمواجه میشوند و احساس ناراحتی میکنند باید کف نفس و اغماض کنند ، مزاحم آنها نشوند بلکه از آن مرد بیگانه که همسر محبوب آنها را خوشحال و مسرور کردهاند شکرگذار باشند ) . همچنین او میگوید : " ایجاد فرزندان باید فقط در ازدواج صورت گیرد و روابط بیرون از ازدواج به وسائل مختلف خنثی گردد ، و شوهران هم نسبت به عشاق همانقدر چشم پوشی داشته باشند که شرقیان نسبت به غلامان خنثی ( مقصود غلامان اخته و خواجه سرایان است ) داشتند ، اشکال اساسی این طریق ، اطمینان اندکی است که به وسائل ضد بارداری(در آن زمان) از یک طرف و صمیمیت زنان از طرف دیگر ( که از عشاق خود باردار نشوند و به ریش شوهر نبندند ) میتوان داشت اما این اشکال با مرور زمان کاهش خواهد یافت " . رفورم و اصلاح ! به همین جا خاتمه پیدا نمیکند ، موضوعات دیگری نظیر ستر عورت ، ممنوعیت ازدواج با محارم ، نشر صور قبیحه ، استمناء ، تمایل به هم جنس ، سقط جنین ، آمیزش در ایام عادت و امثال اینها نیز مورد بحث قرار میگیرد . بعضی از این موضوعات از قبیل لزوم ستر عورت و منع نشر صور باصطلاح قبیحه صریحا مورد انتقاد قرار گرفته و بعضی دیگر از قبیل استمناء از حوزه اخلاق خارج دانسته شده است و در قلمرو طب بشمار آمده است ، احیانا از نظر طبی اگر غیر مجاز شناخته میشود کسی که بسلامت خود علاقمند است آنرا ترک میکند ، به هر حال نمیتواند ممنوعیت اخلاقی داشته باشد ! اکنون نوبت آن است که ما اصول اساسی و ارکان اصلی این سیستم اخلاقی را که قبلا بیان کردیم دقیقا بررسی کنیم .ادامه دارد...
سلام.بابا دمت گرم رویه همه رو کم کردی.خسته نمیشی اسن همه مینویسی؟؟؟؟؟؟؟
به من هم سر بزن.
از مطلب برتراند راسل ه تو وبلات داری خوشم اومد.
فکر نمیکردم راسل اینقدر گاو باشه
راسل گاو نبوده ، فیلسوف بوده
لطفا اینقدر زود قضاوت نکنید یکبار کتاب راسل ((زناشویی واخلاق))را بخوانید تا متوجه شوید این اقا خیلی بد برداشت کرده بعد اومده اینجا به اسم راسل نوشته
استفاده کردم خوب بود
love you Russell
تفسیر به رای کردی. ریدی رفت .
ای بابا جالب بود ولی اخلاقی تر بود که وقتی مطلب رو خلاصه مینویسی یا برداشتتو اش مینویسی بگی همون اول
در کل مرسی
من سردر نیاوردم کی راس میگه!!!!!!!!!!!!!!!!
نقد راسل را فقط شهید مطهری تو کتاب اخلاق جنسی و مسئله حجاب خوب انجام داده و علامه جعفری تو کتاب مناظرات من و راسل. انصافا خوندنی این سه کتاب
این مطلب نیز از همان منبع نقل قول شده.
جناب نویسنده یعنی شما از کتاب افرادی که راسل را نقد کرده اند نظر راسل را نوشتی ؟ این کار نادرستی است چه نیاز بود بدون خواندن کتاب نظرات او را نقل کنی؟ این کار شما عملی غیر اخلاقی است
راس میگه متن باید از خود نویسنده بدون هیچ تفسیری ارائه شه.اصلا برید کتابشو بخونید.کتاب زناشویی و اخلاق
جناب آقای عماد مطالبی که آقای متهری درمورد حجاب نوشته اسنادش قوی نیست.برای فهم حکم دقیق شرعی حجاب عصر پیامبر کتاب حجاب شرعی عصر پیامبر از امیر حسین ترکاشوندو دانلود کنید(تو بازار نیس)1017 صفحه سند که میگه ستر شرعی عصر محمد برای خانوما از کتف تا زانو و برای مردا از ناف تا زانو بوده.دقت کنید که کثرت روایات به حد تواتره یقین آور در ظمن تا قبل از سال 750 هجری حتی یک فقیه شیعه ی دوازده امامی فتوا به پوشش سر نداده بود یعنی اجماع هم موید همین کتف تا زانو بود.در ظمن نقدای کتابم که بخونید با جواباش یک نقد علمی و منطقی پیدا نمیکنید که نویسنده جواب نداده باشه.روزتون قبول یا حق
خاک بر سر اون فیلسوفی که به زن فرزند خودش تجاوز کند . و خاک بر سر این دنیا که رهبر فکریش راسل باشه . و خاک بر سر اون فیلسوفی که میگه در 98 سالگی موفق به ترک هر عملی شدم الا خود ارضایی.