برتراند راسل و اخلاق جنسی نوین

برتراند راسل می‏گوید : " وسائل پیشگیری( وسائل ضد بارداری ) تولید نسل‏ را ارادی کرده و آنرا از صورت یک نتیجه اجتناب ناپذیر روابط بیولوژیک‏ ( تولید قهری فرزند در اثر آمیزش ) بیرون آورده است . به دلائل متعدد اقتصادی که در قسمتهای پیش شرح دادیم ، محتملا پدر برای تربیت و اعاشه‏ اطفال کمتر اهمیت خواهد داشت ، بنابراین دلیلی نیست که مادری برای‏ پدری اطفال خود همان مردی را انتخاب کند که خاطرش را برای عاشقی و رفاقت می‏خواهد . " مادر " آینده ممکن است شانه از زیر این تعهد خالی کند بدون آنکه‏ لطمه‏ای بسعادت او وارد شود . برای مردان ، انتخاب مادر اطفال خود از این هم آسان‏تر و ساده‏تر خو اهد بود . کسانی که مانند من معتقدند که روابط جنسی فقط هنگامی مسئله اجتماعی و ( قابل تجدید ) محسوب می‏شود که طفلی به‏ وجود آید باید مثل من این دو نتیجه را بگیرند : اولا عشق بدون بچه آزاد است ( و ثانیا ) ایجاد اطفال باید تحت مقرراتی شدیدتر از آنچه امروز هست قرار گیرد . " راسل " بعدا به حل یک مشکل اجتماعی دیگر نیز می‏پردازد و آن مشکل‏ بهبود نژاد بشر است . می‏گوید وقتی روابط جنسی بر این اساس قرار گرفت ، اجتماع می‏تواند فقط به زنان و مردان معینی که از لحاظ شخصی و ارثی واجد شرایطی باشند اجازه تولید نسل بدهد ، آن زنی که پروانه تولید نسل دارد از مردانی که از لحاظ ارثی ارجح شناخته شوند برای تخم گیری و تولید نسل‏ استفاده می‏کند ، در حالی که مردان دیگری که عشاق خوبی خواهند بود از حق‏ پدری محروم خواهند بود راسل کم کم به گفته‏ها و پیشنهادهای خود جنبه اخلاقی نیز می‏دهد و به‏ اندرز و موعظه می‏پردازد ، چون معتقد است یکی از ریشه‏های اخلاق جنسی کهن‏ حسادت است ، مردان و زنان را به ترک حسادت توصیه می‏کند ، می‏گوید : " در طریقی که من پیشنهاد می‏کنم راست است که زوجین را از وفاداری نسبت‏ به یکدیگر مبری می‏دارم ، اما در عوض تکلیف دشوار منکوب کردن حسادت را به عهده‏شان می‏گذارم ، یک زندگی هشیارانه بدون تسلط بر نفس غیر ممکن‏ است ، در این صورت بهتر است یک احساس شدید و مزاحم را چون حسادت‏ تحت انتظام درآوریم و نگذاریم مانع نمو عمومی احساسات عاشقانه بشود ، اشتباه اخلاق قدیمی درآن نیست که کف نفس را توجیه می‏کند بلکه در آن‏ است که در مورد استعمال آن اشتباه می‏نماید " ( مقصود راسل این است که‏ قدما از لحاظ اخلاقی به کف نفس توصیه می‏کردند ، من نیز به کف نفس‏ توصیه می‏کنم ، اما نظر قدما در کف نفس بر این بود که غریزه جنسی محدود گردد و نظر من به این است که جلو حسادت در امر جنسی که نامش را غیرت گذاشته‏اند گرفته شود مردان آنگاه که با عشقبازیهای همسران خودمواجه می‏شوند و احساس ناراحتی می‏کنند باید کف نفس و اغماض کنند ، مزاحم آنها نشوند بلکه از آن مرد بیگانه که همسر محبوب آنها را خوشحال و مسرور کرده‏اند شکرگذار باشند ) . همچنین او می‏گوید : " ایجاد فرزندان باید فقط در ازدواج صورت گیرد و روابط بیرون از ازدواج به وسائل مختلف خنثی گردد ، و شوهران هم نسبت به‏ عشاق همانقدر چشم پوشی داشته باشند که شرقیان نسبت به غلامان خنثی ( مقصود غلامان اخته و خواجه سرایان است ) داشتند ، اشکال اساسی این طریق ، اطمینان اندکی است که به وسائل ضد بارداری(در آن زمان) از یک طرف و صمیمیت زنان از طرف دیگر ( که از عشاق خود باردار نشوند و به ریش شوهر نبندند ) می‏توان‏ داشت اما این اشکال با مرور زمان کاهش خواهد یافت " . رفورم و اصلاح ! به همین جا خاتمه پیدا نمی‏کند ، موضوعات دیگری نظیر ستر عورت ، ممنوعیت ازدواج با محارم ، نشر صور قبیحه ، استمناء ، تمایل‏ به هم جنس ، سقط جنین ، آمیزش در ایام عادت و امثال اینها نیز مورد بحث قرار می‏گیرد . بعضی از این موضوعات از قبیل لزوم ستر عورت و منع‏ نشر صور باصطلاح قبیحه صریحا مورد انتقاد قرار گرفته و بعضی دیگر از قبیل استمناء از حوزه اخلاق خارج دانسته شده‏ است و در قلمرو طب بشمار آمده است ، احیانا از نظر طبی اگر غیر مجاز شناخته می‏شود کسی که بسلامت خود علاقمند است آنرا ترک می‏کند ، به هر حال‏ نمی‏تواند ممنوعیت اخلاقی داشته باشد ! اکنون نوبت آن است که ما اصول اساسی و ارکان اصلی این سیستم اخلاقی را که قبلا بیان کردیم دقیقا بررسی کنیم .ادامه دارد...

نظرات 15 + ارسال نظر
م ی ث م یکشنبه 23 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 22:55 http://mrblue.persianblog.com

سلام.بابا دمت گرم رویه همه رو کم کردی.خسته نمیشی اسن همه مینویسی؟؟؟؟؟؟؟
به من هم سر بزن.

[ بدون نام ] چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 13:00

از مطلب برتراند راسل ه تو وبلات داری خوشم اومد.

......... یکشنبه 10 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 19:49

فکر نمیکردم راسل اینقدر گاو باشه

راسل گاو نبوده ، فیلسوف بوده

ناشناس دوشنبه 12 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 15:04

لطفا اینقدر زود قضاوت نکنید یکبار کتاب راسل ((زناشویی واخلاق))را بخوانید تا متوجه شوید این اقا خیلی بد برداشت کرده بعد اومده اینجا به اسم راسل نوشته

خالد مفاخری -کاردو چهارشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:00

استفاده کردم خوب بود

ناخدا پنج‌شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 17:43

love you Russell

El Gordo دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 18:51

تفسیر به رای کردی. ریدی رفت .

خزان پنج‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:29

ای بابا جالب بود ولی اخلاقی تر بود که وقتی مطلب رو خلاصه مینویسی یا برداشتتو اش مینویسی بگی همون اول
در کل مرسی

[ بدون نام ] جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 17:06

من سردر نیاوردم کی راس میگه!!!!!!!!!!!!!!!!

محسن شنبه 24 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 19:49

عماد پنج‌شنبه 30 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 16:25

نقد راسل را فقط شهید مطهری تو کتاب اخلاق جنسی و مسئله حجاب خوب انجام داده و علامه جعفری تو کتاب مناظرات من و راسل. انصافا خوندنی این سه کتاب

این مطلب نیز از همان منبع نقل قول شده.

ali یکشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 17:27

جناب نویسنده یعنی شما از کتاب افرادی که راسل را نقد کرده اند نظر راسل را نوشتی ؟ این کار نادرستی است چه نیاز بود بدون خواندن کتاب نظرات او را نقل کنی؟ این کار شما عملی غیر اخلاقی است

نا شناس چهارشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 13:50

راس میگه متن باید از خود نویسنده بدون هیچ تفسیری ارائه شه.اصلا برید کتابشو بخونید.کتاب زناشویی و اخلاق

ناشناس چهارشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 13:57

جناب آقای عماد مطالبی که آقای متهری درمورد حجاب نوشته اسنادش قوی نیست.برای فهم حکم دقیق شرعی حجاب عصر پیامبر کتاب حجاب شرعی عصر پیامبر از امیر حسین ترکاشوندو دانلود کنید(تو بازار نیس)1017 صفحه سند که میگه ستر شرعی عصر محمد برای خانوما از کتف تا زانو و برای مردا از ناف تا زانو بوده.دقت کنید که کثرت روایات به حد تواتره یقین آور در ظمن تا قبل از سال 750 هجری حتی یک فقیه شیعه ی دوازده امامی فتوا به پوشش سر نداده بود یعنی اجماع هم موید همین کتف تا زانو بود.در ظمن نقدای کتابم که بخونید با جواباش یک نقد علمی و منطقی پیدا نمیکنید که نویسنده جواب نداده باشه.روزتون قبول یا حق

امید پنج‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 12:46

خاک بر سر اون فیلسوفی که به زن فرزند خودش تجاوز کند . و خاک بر سر این دنیا که رهبر فکریش راسل باشه . و خاک بر سر اون فیلسوفی که میگه در 98 سالگی موفق به ترک هر عملی شدم الا خود ارضایی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد